Wypadki na polskich drogach wciąż stanowią ogromny problem. Niestety, duża część z nich kończy się śmiercią któregoś z uczestników ruchu. Chociaż nastąpiła pewna poprawa bezpieczeństwa w stosunku do stanu sprzed kilkunastu lat, to jednak nasz kraj – w porównaniu do innych państw członkowskich Unii Europejskiej – wciąż jest jednym z liderów w tej ponurej statystyce. W 2019 roku wskaźnik wypadków śmiertelnych wynosił 77 osób na milion mieszkańców – łącznie 2909 osób zginęło na drodze. Warto pamiętać, że śmierć na drogach to nie tylko suche liczby i wiadomości, o których słyszy się codziennie w mediach – to przede wszystkim tragedie tysięcy rodzin, tracących w ten sposób swoich bliskich i ukochanych. Przypomnieniem o tym fakcie jest film profilaktyczny Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce – Wyjątkowo spokojny dzień. Partnerem produkcji jest firma Bean.
To był wyjątkowo spokojny dzień…
Od tych słów, wypowiedzianych przez jednego z poszkodowanych w wypadku, zaczyna się ten poruszający dokument. Film bardzo mocno działa na emocje i wyobraźnie widza, pokazując wypowiedzi ludzi, którzy przeżyli tragiczne w skutkach wypadki, a także najbliższą rodzinę tych, którzy nie mięli tyle szczęścia i stracili życie na drodze. Dojmujące wrażenie sprawia widok łez i smutku rodziców, kiedy opowiadają o okolicznościach, w jakich musieli pożegnać swoje dzieci. Również relacje innych osób – kierowców, pasażerów, rodzin sprawców – to wszystko pozwala spojrzeć na wypadek drogowy w sposób bardziej personalny, odczuć, że za każdym takim zdarzeniem znajduje się ludzka tragedia – przedwczesna śmierć, trauma i cierpienie najbliższych.
Przez moją głupotę zginął człowiek
Obraz pokazuje również złamane życie sprawców, ponoszących surowe konsekwencje swojej lekkomyślności i żyjących z piętnem swoich czynów. Widz słysząc szczegółowy opis zdarzeń, oraz widząc zdjęcia, może dokładnie uzmysłowić sobie, jak bardzo pozbawieni szans byli np. ludzie, których auto zostało zepchnięte przez pijanego kierowcę – wprost pod nadjeżdżający z naprzeciwka pojazd. Podobne wrażenie stwarza osobista relacja poszkodowanego, opisującego ostatnie sekundy przed wypadkiem, a także matki, która opowiada o tym, jak ciężkich obrażeń doznał jej syn.
Produkcja odbiła się szerokim echem – w ciągu trzech tygodni od premiery na serwisie YouTube, film został odtworzony ponad sześćdziesiąt tysięcy razy, spotkał się z wieloma pozytywnymi reakcjami internautów, chwalącymi jego mocny przekaz i bezpośredni, przemawiający do wyobraźni sposób pokazywania zaistniałych sytuacji.
Partnerzy filmu
Jednym z partnerów produkcji jest firma Bean – sprzedająca alkomaty, a także zajmująca się ich kalibracją. Firma posiada ponad 15 letnie doświadczenie, ma swoje sklepy w Warszawie, prowadzi także sprzedaż internetową. Wysokiej jakości, profesjonalnie wykalibrowany alkomat to rzetelne narzędzie do samokontroli, pozwalające upewnić się, czy można wsiąść za kółko. Zdając sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka wiąże się ze sprzedażą tego typu urządzeń, firma oferuje wyłącznie sprawdzony sprzęt i fachowe doradztwo.